Wat is mijn doel?
Als ik terugkijk naar wat ik in het jaar van de propedeuse geschreven heb, vind ik dat mijn doel al redelijk behaald is van toen. Ik wou geen studievertraging oplopen en leren van de dingen waar het fout ging. Dit heb ik zeker gedaan en voel me als BT'er steeds zelfverzekerder in mijn schoenen. Daarbij vind ik dat mijn houding een stuk meer geprofessionaliseerd is vergeleken met toen. Gelukkig is een doel behalen een stap tot het stellen van nieuwe doelen en dat zal ik op deze pagina doen.
Afstuderen
Toelichting afstudeeropdracht
Mijn afstudeeropdracht zal ik gaan uitvoeren in opdracht van Kinetic Analysis B.V. Dit is een bedrijf gevestigd in Breda. Het doel van Kinetic Analysis B.V. is om met bewegingsdata het beweegapparaat van de mens te analyseren en beweging te verbeteren. Dit gebeurt onder andere met het creëren van het systeem SportsLapp, een handige tool voor fysiotherapeuten om te gebruiken bij bewegingsanalyses. Mijn afstudeeropdracht zal bestaan uit een gedeeltelijke ontwikkeling en onderzoek van deze tool. SportsLapp geeft nuttige informatie terug voor deze fysiotherapeuten, waaronder de gewrichtshoeken, -hoeksnelheden en -hoekversnellingen. Dit zijn waarschijnlijk nog niet alle parameters die belangrijk zijn voor fysiotherapeuten. Dit onderzoek zal daarom bestaan uit een zoektocht voor nieuwe parameters vanuit de SportsLapp applicatie. Als deze parameters ontwikkeld zijn zal deze toevoeging vergeleken worden met een OptiTrack systeem. Dit zal in combinatie gaan met een validatieonderzoek van de nieuwe XSens DOT 2 sensoren die gebruikt worden voor de applicatie van SportsLapp. Bij dat validatieonderzoek wordt OptiTrack gebruikt als gouden standaard en kan nuttig zijn voor de vergelijking van nieuwe parameters. Mijn functie, binnen de richtlijnen van bewegingstechnologie, bestaat daardoor als praktijkonderzoek/ontwikkelaar.
Competenties
Het einde van de opleiding is in zicht en daarbij ook het afstuderen. Met afstuderen zal ik aan de verplichte competenties 1 en 8 gaan werken. Met als eigen keuze competentie 4 . Van deze competenties zal ik graag competentie 1 en 4 willen afronden op niveau E, competentie 8 op niveau D. De subcompetenties waaraan ik wil gaan werken zal ik verder beschrijven en vertalen naar persoonlijke leerdoelen.
Competentie 1: kan houding en beweging registreren, modelleren en analyseren (verplicht)
1.2 Registratie: kan kinematische, kinetische, fysiologische en antropometrische parameters kwantificeren en analyseren met behulp van technologie, zowel in laboratoriumsetting als in de praktijk.
Competentie 4: kan adviseren en voorlichting geven op basis van praktijkgericht onderzoek (eigen keuze)
4.2 Kan resultaten vertalen als input voor een ontwikkelproject.
Competentie 8: Professionaliseren (verplicht)
8.4 Heeft een kritische onderzoekende houding (onderzoekend vermogen).
8.5 Heeft een ondernemende houding.


Huidige spinnenweb
Spinnenweb na afstuderen
Persoonlijke leerdoelen
Leerdoel 1 (subcompetentie 1.2)
Het registreren van houding en bewegingen in de praktijk
- Met een meetsysteem (SportsLapp) aan de slag en begrijpen hoe dat meetsysteem precies in elkaar zit.
- Werken met meerdere meetsystemen en de fysiologie van verschillende functionele prestatietesten.
- meer informatie krijgen over het werk van fysiologen en behandeling van return-to-sport (RTS).
Leerdoel 2 (subcompetentie 4.2)
Het adviseren en voorlichting geven op basis van praktijkgericht onderzoek
- Uit literatuuronderzoek halen welke parameters eventueel belangrijk kunnen zijn (advies).
- De data die nu gegenereerd wordt omzetten naar nieuwe bruikbare parameters voor fysiotherapeuten.
- De terugkoppeling van data vereenvoudigen zodat fysiotherapeuten het kunnen begrijpen. Eenvoudig en nuttig voor gebruik.
Leerdoel 3 (subcompetentie 8.4)
Kritische onderzoekende houding verder ontwikkelen
- Opstellen van een duidelijk plan om uit de literatuur genoeg informatie te krijgen.
- Goede voorbereiding hebben van de testen door het opstellen van een duidelijk meetprotocol.
- Tijdens het uitvoeren van de testen een geconcentreerde en kritische blik houden op de proefpersoon en meetapparatuur.
Leerdoel 4 (subcompetentie 8.5)
Ondernemende houding verder ontwikkelen
- Vragen stellen en feedback vragen vanuit het bedrijf tijdens het afstuderen.
- Op tijd inplannen van proefpersonen zodat er genoeg tijd over blijft om nieuwe parameters te ontwikkelen en daarbij ook onderzoek mee uit te voeren.
Na afstuderen

De vraag wat ik wil gaan doen nadat ik afgestudeerd ben krijg ik vaak te horen van verschillende mensen. Ga je doorstuderen, neem je een tussenjaar of ga je ergens al werken? Ik vind dat het allemaal snel gegaan is (mede door de pandemie) en daarom heb ik er nooit zo goed over nagedacht wat ik precies wilde na het afstuderen. Toch ben ik heel erg geïnteresseerd in verschillende opties. Aangezien ik nog 21 ben en relatief jong afgestudeerd hoeft van mij niet alles in een sneltrein te gaan. Ik denk wel dat ik door wil studeren, maar wil dan wel iets gaan doen waar ik volledig achter sta. Van veel dingen wat ik in BT gekozen heb, sta ik achter en vind van mezelf dat ik een persoonlijke groei heb gemaakt. Daarmee weet ik ook dat ik wil gaan doorstuderen als praktijkonderzoeker voornamelijk in (top)sport. Ik weet ook dat daar leuke masters voor zijn in Amsterdam of Groningen. Voor mezelf ben ik er nog niet helemaal uit welke van de twee ik graag wil gaan doen. Het zou gaan om master bewegingswetenschappen en dan gespecialiseerd het gedeelte sport - en sportpsychologie. Naast het afstuderen ga ik dus nadenken wat ik precies wil en wat er voor mij nodig is, ik wil geen overhaaste beslissingen nemen.
De top van de berg is in zicht maar de beklimming er naar toe moet nog verder uitgestippeld worden.